30-08-2012

5 Tips: omgaan met een hoogsensitief kind

Categorie: Opvoeders & kind

Wat kun je als ouder doen als je vermoed dat je kind hoogsensitief is?

Op deze site verspreid staan al een groot aantal tips vermeld, waaronder in het artikel 'hoogsensitiviteit, wat is dat?' in het voorlichtingsblad hooggevoeligheid (HSK) , en in het artikel het zelfvertrouwen verhogen kinderen en tot slot in het artikel omgaan met angst van je kind.

Hieronder volgen nog een aantal aanvullingen daarop.

1. Accepteer de situatie. In coaching zetten we bij kinderen (en volwassenen) grote ontwikkelingsstappen, die uw zoon of dochter veel meer vertrouwen, vrijheid en vrolijkheid kunnen bieden. Echter, heel belangrijk is het ook, dat u als ouder accepteert, dat uw kind soms een andere aanpak nodig zal blijven hebben. Gevoeligheid heeft juist ook zijn mooie kanten, dus het is nooit de bedoeling om een kind helemaal te veranderen. Laat een kind ook juist voelen dat het mooi en goed is zoals het is.

En als u eenmaal die andere aanpak wat meer eigen heeft gemaakt, zal het voor u meer een vanzelfsprekendheid worden. Daardoor voelt het ook voor u op den duur niet meer als een extra belasting. Nieuwe gewoontes kosten echter wel wat tijd om ingeburgerd te worden.

2. Heb geduld. HSK's (High Sensitive Kid, of HSP, High Sensitive Person) nemen elk detail, stemming, sfeer en element in een (nieuwe) omgeving of opdracht waar en overdenken dit. Dat zorgt nogal eens voor getreuzel, langer nadenken, of in paniek raken als ze moeten opschieten. Boos worden werkt op dit moment alleen nog maar averechts. Zorg voor voldoende tijd als je ergens heen gaat, bijvoorbeeld in het ochtendritueel en leg op rustige toon de situatie uit aan je kind, door te vragen of het (bijvoorbeeld) op zijn allerhardst wil fietsen omdat mama vandaag zoveel te doen had, dat er nu minder tijd is om te fietsen.

Ook op school kun je om medewerking vragen aan docenten. Met toetsen is er meestal geen mogelijkheid voor meer tijd, maar vraag ze om ook uw kind te beoordelen als het met taken bezig is waar geen tijdsdruk opzit. En laat het eindoordeel niet alleen van toetsen afhangen.

3. Praat eerlijk en open over emoties en gebeurtenissen op het moment dat je er last van hebt. Het helpt zeker niet om troost te zoeken bij je kind, of de hele dag te huilen waar je kind bij is, maar de andere kant, het wegstoppen of liegen over emoties kan tot verwarring bij je kind zorgen. Als je verdrietig bent, pink dan gerust even kort een traantje weg en benoem, dat je verdriet hebt, maar dat het met .... (bv je werk) te maken heeft en dat het wel oplost, maar dat je heel even een momentje nodig hebt om dat gevoel kwijt te raken. Of zeggen dat iets niet eng zal zijn of pijn gaat doen, (bv prik bij gaatje boren) terwijl je weet dat het prikje even gevoelig is. Zeg gewoon eerlijk wat er speelt, zonder er een heel groot drama van te maken. Je kind leert dan dat wat hij of zij voelt, ook klopt. De emoties of pijn (van anderen of zichzelf) wordt namelijk wel altijd waargenomen. Het helpt je kind de wereld, emoties, angsten en pijn een plek te geven.

Overbelast het kind echter niet teveel met enge of zware gebeurtenissen. Als het jou op dat moment niet emotioneert, praat er dan op een ander tijdstip over met partner of vrienden als je kind er niet bij is.

4. Hou rekening met prikkels. Natuurlijk wil je alle feestjes af blijven lopen, maar als dit elke keer een overprikkeld kind tot gevolg heeft, wordt je er uiteindelijk zelf ook niet blijer van. Bij goede bekenden, kun je wellicht best een keer vragen of je op een andere dag alleen mag komen voor iemands verjaardag. Kun je gelijk ook eens lekker bijkletsen met ze, wat in de drukte van een feestje er ook wel eens bij inschiet.

andere prikkels kunnen zijn: strakke kleding, harde muziek, veel rommel of felle kleuren. Zorg thuis in ieder geval voor zoveel en zo vaak mogelijk orde, zachte muziek of tv, knip etiketten eruit en accepteer dat je kind sommige kleding gewoon niet aankan. En spreek af dat je rustig de tijd neemt om aan te kleden, al moet dit soms een paar keer over in de winter met alle sokken en lagen.

5. Besef dat je niet alles voor kunt zijn. Met individuele begeleiding in coaching, emotionele ontwikkeling door het samen lezen van "magische verhalen", rekening houden, accepteren, voorbereiden, uit laten huilen, rust creƫren, heb je soms een hele kluif, en dan nog zullen er onverwachte situaties zijn of andere mensen die vanuit onwetendheid of onbegrip op de verkeerde knoppen drukken met je kind.

Besef, dat ieder kind zijn eigen valkuilen heeft, niets perfect hoeft te gaan en je kind ook van deze gebeurtenissen weer leert. Laat ook zelf af en toe de controle los en vertrouw erop, dat ondanks sommige heftige paniekaanvallen of huilbuien, het echt wel goed komt met je kind (en met jou!). Kijk op zo'n moment naar successen die al geboekt zijn, en naar de andere positieve kanten van deze mooie eigenschap.

Waarschijnlijk kun je goed afspraken maken met je kind vanuit het verantwoordelijkheids- en rechtvaardigheidsgevoel, is het een lief en zorgzaam kind, met een fantastische fantasie en creativiteit. En geniet het op andere momenten waar je zelf misschien niet eens bewust van bent, enorm intens!

Leef zoveel mogelijk vanuit dit vertrouwen, in plaats van uit angst. Durf die knop om te zetten! Het gevoel dat dit bij jezelf oproept, wat je daardoor uitstraalt aan je kind, deze ontspannenheid, zorgen al voor de grootste en beste verandering in jullie leven!

Wil je op de hoogte blijven van interessante artikelen? Of lees je graag eerst meer over wat Amiga4life coach allemaal biedt op de site? Het is aan jou.

Follow amiga4lifecoach on Twitter

Meer lezen hierover? dan raad ik het praktische boekje aan 'de gids over hooggevoelige kids', van josina intrabartolo en leonie le doux van scrivo media. of lees de andere artikelen op deze site.

Nieuwsoverzicht »